Seriál o knize Pravidla úspěšné ženy: #3 Jak nabrat a udržet tempo

Autorka postupuje chronologicky, a tak se ve třetí kapitole dozvídáme o tom, co následovalo po jejím prvním zaměstnání a co si z toho všeho odnesla.

Na začátku je ale potřeba si říct, že: „Jste zodpovědná sama za sebe, ať se vám to líbí, či nikoliv.“ Ačkoliv v průběhu kariéry člověk bude měnit zaměstnání nejspíš vícekrát, ať už kvůli špatnému šéfovi nebo třeba nadšení pro jiný obor, je to vždy o volbách každého.  Společným jmenovatelem úspěšných je v rámci kariéry nutnost pohybu a dynamičnosti. Pokud se tedy něco mění nebo se objevují příležitosti a výzvy, jsou to právě rozhodnutí jak s nimi naložit, která mohou posunout vaši kariéru kupředu. Půjčím si opět slova z knihy: „Musíte se angažovat ve své kariéře, životě a rozhodnutích.“

Seriál o knize Pravidla úspěšné ženy

#1 V čem spočívá tajemství úspěšných dívek

#2 Přestaňte stát v cestě sama sobě

#3 Jak nabrat a udržet tempo

Příští díl:

#4 Berte na sebe asymetrická rizika

#5 Najděte sílu rozhodnout se sama

#6 Chybujte s grácií

#7 Vydejte se cestou největšího úsilí

#8 Buďte vždy na správném místě

#9 Dejte si pauzu

#10 Chopte se kontroly nad svými financemi

Sebedůvěra vs. rizika

Nejen na začátku kariéry se objevují momenty, kdy je nutné odprezentovat názor, řešení, návrh a je potřeba ho prezentovat sebevědomě. Proč? Protože pokud je na vás vidět, že si sami nejste jistí tím, co říkáte, jak by si tím byl potom jistý ten, koho přesvědčujete? A týká-li se vaše prezentace jeho peněz, pak musíte toho člověka na opačné straně stolu přesvědčit, že víte, co děláte.

Muži často prezentují sebevědomě, bez zaváhání. Ženy naopak přidají výčet všech rizik, aby v případě špatného vývoje situace mohly prohlásit, že na slabiny upozornily. Ze svých letitých zkušeností autorka preferuje schopnost nejen odprezentovat řešení, ale být schopen do detailu zodpovědět otázky týkající se rizik – znamená to, že jste zanalyzovali situaci a vaše informace jsou úplné.

Nicméně vraťme se k tomu přesvědčivému sebevědomému prezentování. To je nezbytné, protože pokud vás nebude slyšet, nikdo nebude vašemu názoru přikládat váhu. Funguje to stejně, jako provoz na silnicích v Egyptě, Srí Lance a podobných zemích. Kdo troubí nejvíce, ten jede. A pokud zrovna ještě vaše sebevědomí nedorostlo do potřebné velikosti, tvařte se, že ano.

Změna práce

Váš obor, pozice, zaměstnavatel se můžou (pro vás) dostat do mrtvého bodu. Vše, co se člověk mohl naučit, se naučil. Osobní růst na dané pozici již nelze očekávat. Cituji: „Neočekávej, že práce vydrží věčně. Zamysli se, kam to, co děláš nyní, spěje.“

To ovšem neznamená honbu za lepšími penězi a firmami zvučnějšího jména. Podstatné je, zda nové zaměstnání přinese kariérní a osobnostní posun. A to může klidně přinést post za méně peněz v méně prestižní firmě, pokud vám poskytne ty správné pracovní příležitosti a obklopí vás inspirativními lidmi. Nějaký ten krok zpět vás ve výsledku posune skokově dopředu.

Ať jsou důvody změny jakékoliv, vždy chceme na pohovoru působit co nejlépe. Zjistěte si tedy o potenciálním zaměstnavateli vše, co můžete. Informujte se také o odvětví, ve kterém firma působí. Poptejte se těch, komu věříte. A když už o něco půjde, snažte si vyhnout otázkám, které odhalí, že oboru/tématu příliš nerozumíte a že se teprve učíte.

Linkovaný zápisník MontMat - zachytí poznámky ať je vaše tempo jakékoliv
Linkovaný zápisník MontMat - zachytí poznámky ať je
vaše tempo jakékoliv

Mentoři a šéfové

Autorka doporučuje najít si mentora. Je to tak prostá rada, že si člověk říká, jak to, že na to už dávno nepřišel sám? Toto doporučení najdete i v jiných knihách nebo například na workshopu Podnikni to! A přesto to udělalo nebo udělá tak málo lidí. A je to škoda.

Mentor je někdo, kdo je zkušenější a kdo vás povede, bude vám dávat zpětnou vazbu. Mentorování si ale nemůžete vynutit, mělo by vzniknout přirozeně. Ne nezbytně to bude osoba hierarchicky výše, ale rozhodně by to měl být někdo služebně starší.

Karen specifikuje rady ohledně mentora detailněji a se jmenování specifik, kdy mentora hledá žena. Doporučuje volit muže, který má dcery, protože pak ve vás uvidí právě své dcery a bude mít větší ochotu vám pomáhat. Jednoznačně ale podle ní není dobrou volbou žena středního věku bez rodiny – přijde totiž moment, kdy bude mít pro práci větší zápal (minimálně když vy půjdete na MD). Vzniknou tak třecí plochy.

Není nutné se ale orientovat je na současné zaměstnání (a osoby v něm pro vás na dosah). Najde se třeba někdo inspirativní v minulé práci?

Pro maximální posun kupředu je skvělé mít výborného šéfa. Šéfa si ale obvykle nevybíráme, takže musíme vzít zavděk tím, komu jsme přiřazeni. Nicméně to ale neznamená, že se dobrovolně nemůžete zapojit do projektu mimo vaše oddělení nebo si vyžádat přeřazení (alespoň pro nějaké úkoly) pod někoho schopného. Je to opět o tom, zda půjdete příležitostem naproti. Protože „šéf, který šlape po vašem osobním rozvoji, vás zpomalí na velmi dlouhou dobu.“

Uvažujte dopředu

Ať už se to týká vaší kariéry, života nebo pracovních úkolů. Je to osvědčený způsob, jak se vyhnout trablům, ale také jak vyčnívat.

Banálním příkladem z knihy je neschopnost odpovědět na otázky šéfovi, na které máte znát odpověď. Vy ji ale nevíte, protože se vám neozval kolega. Šéf z příkladu zvedl prst a řekl: „Vidíte to? To je prst.“ A ukázal jím na telefon. „Vidíte to? To je telefon.“ Pokud vám chybí nějaké informace, podklady, najděte jiný způsob než jen čekat na email, jak informace zjistit. Nemusí to být jen telefonem, buďte kreativní.

Naopak aplikovat uvažování dopředu můžete už jen tím, že budete předvídat, že pro podepsání dokumentů šéf bude potřebovat pero. A vyčnívat budete tehdy, když po jeho dotazu na pero mu dokonce nabídnete ze dvou na výběr.

S výše uvedeným (a nejen s tím) pomůže se vždy zamyslet a hledat odpověď na otázku co z toho má/mají? Sedíte u jednacího stolu, jedná se o ceně a obchodní partner ji prezentuje jako poslední nabídku? A je skutečně poslední? Bude jiná, objeví-li se jiný kupující? Jaký je jeho motiv ke koupi – potřebuje obchod uzavřít nebo má více variant, jak svou potřebu koupě vyřešit? Co z uzavření obchodu ve skutečnosti má?

Karen v závěru kapitoly uvádí pěkné shrnutí na příkladu z jejího oboru: „Vždy uvažujte o krok napřed. Nejlepší arbitražéři rizika nemyslí jen na to, co bude pravděpodobně dál. Uvažují i nad tím, jaká bude reakce trhu a co se stane poté. A ti nejlepší investoři mají z paniky na trhu radost, protože vědí, že přišel čas nakupovat. Nemyslí jen na aktuální situaci, přemýšlejí o krok napřed.“

Uvažujte o svém oboru, firmě, životě stejně.

Autor: Martina Ježova

Zdroj: FINERMANOVÁ, Karen. Pravidla úspěšné ženy: Jak získáte v práci i v životě vše, co si přejete. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0219-7.