Milý zákazníci, velice se omlouváme, ale v termínu od 2.4. do 24.4. z provozních důvodů nebude probíhat expedice. Děkujeme za pochopení.

Recenze knihy: Sama sobě šéfem

Občas chodím do knihkupectví jen tak okukovat knižní novinky. Pro většinu je asi typičtější navštěvovat obchody s oblečením nebo obuví, u mě vítězí vůně potištěného papíru.

Při jedné z těchto procházek mezi regály jsem narazila na knihu Sama sobě šéfem. Při letmém prolistování jsem věděla, že číst se bude dobře (práce s nadpisy a uspořádání textu bylo dobré) a na databazeknih.cz měla kniha 80% hodnocení. Což není vůbec špatné. Rozhodnuto. Koupeno.

Kniha sice není čtvercová, ale na mě dělala podobný dojem. Evokuje mi to typ knih, které nemám ráda. Většinou jsou to ty s hodně obrázky, graficky rozmáznutými větami na celou stránku. Takové ty „cool“ knihy, které mají „pubertální“ font. Takové mě vždy odradí. Takže volbu formátu pochválit nemůžu, ale je to otázka mé osobní preference.

Přehled kapitol

  1. Podnikatelka? To mluvíte o mně?
  2. Máte buňky na podnikání?
  3. Inkubátor není jen pro mimina
  4. Seznamte se, váš zákazník přichází?
  5. O peníze jde až v první řadě
  6. Naplánujte si každý krok, ale nelpěte na něm
  7. Kapitánka hledá posádku
  8. Tanec mezi paragrafy
  9. Úředního šimla nejlépe zkrotí účetní
  10. Síla značky
  11. Jak se dostat zákazníkům pod kůži?
  12. Rozhoďte sítě
  13. Jak jsi to dokázala, babi?
  14. Jsem zapálená, ale neshořím
  15. Mohlo by vás zajímat

Co se skrývá v knize

Text je psaný bezpatkovým písmem, což je doména elektronických formátů. Proto na mě knížka ze začátku působila jako ebook. Což dneska díky boomu ebooků (ve skutečnosti to jsou jen pdf ke stažení) má trochu negativní nádech. Tento dojem ještě umocnily první stránky, kdy autorka psala o užitečnosti a obsahu stran následujících. A také díky volnějšímu tempu knížky.

Příjemným překvapením byly ale následující kapitoly, protože pokryly mnoho oblastí a byly psány k věci. Tady ale musím předeslat, že kniha je sice shrnutím „všeho“, ale je skutečně ideální na počátku snah (nebo i jen úvah) o podnikání či práci na sebe. V knize se dočtete, co zvážit, když máte rodinu, jak přemýšlet o volbě směru podnikání apod. Tedy o věcech, které již podnikající neřeší. V podstatě jde o vypíchnutí věcí napříč různými sférami podnikání, které je třeba promyslet, pokud jsou zrovna aktuální.

Autorka například zmiňuje nabírání zaměstnanců, jak vybírat právníka, apod. Pro někoho věci automatické, jinému užitečné. Samozřejmě jestliže budete hledat zaměstnance, patrně si k tomu rozšíříte znalosti prostřednictvím další literatury (pokud to tedy budete brát zodpovědně).

Vizitkář Troika - Serenity Rose
Sama sobě šéfem - rozhoďte sítě i na networkingu.
Stylový vizitkář značky Troika je perfektní icebreaker :-)

Co bych zkritizovala, pominu-li ředěnější úvod, pak jsou to kapitoly týkající se DPH a marketingu. U Kapitolu od DPH bych skoro nazvala průšvihem. Na prvních čtyřech řádcích se objevuje totální nesmysl o tom, jak počítat DPH. Třetí odstavec se pak věnuje identifikované osobě. A to, co se tam píše je dost zavádějící, vytržené z kontextu zákona. Identifikovanou osobou se stáváte pouze při splnění konkrétních podmínek (utracená částka, kombinace povahy kontraktu a sídla obchodního partnera). Rozhodně člověk není identifikovanou osobou, když jednou někde něco koupí za hranicí. Kapitolu o DPH tedy berte s rezervou.

Sama sobě šéfem aneb Jak začít podnikat

Nakladatelství: BAROQUE PARTNERS s.r.o.

Vazba: brožovaná

Počet stran: 256

Vyšlo: 2015

ISBN: 978-80-87923-07-8

EAN: 9788087923078

Formát: 164 × 210 mm

Citace: JOHN, Alexandra. Sama sobě šéfem, aneb, Jak začít podnikat. Jihlava: Baroque Partners, 2015. ISBN 9788087923078.

Co se marketingu týče, tak celý apel nutnosti věnovat se marketingu při jakémkoliv podnikání jenom kvituji. Za nepřesnou považuji ale klasifikaci marketingových oblastí. Kapitola nastiňuje, co za formy marketingu existuje. Novou informaci si tu najde jen ten, kdo je skutečně nepolíben marketingem, praktické tipy tu nehledejte. Pokud ale budete chtít získat k jednotlivým tématům fundované informace, je potřeba nastudovat relevantní literaturu. (Ke spravování sítí doporučuji například Jak na sítě).

Závěr

Kniha se mi líbila. Pro zvýšení serióznosti bych volila patkové písmo, ale jde jen o můj osobní názor. Jinak byla grafikova práce s textem v pořádku, zpracování netrhalo oči a kniha se četla dobře.

K přečtení ji můžu doporučit především začátečníkům v podnikání jako souhrnný úvod, anebo těm, kdo o tom teprve přemýšlejí. Může posloužit motivačně a pomoci utřídit si myšlenky ohledně toho, co se pod slovem podnikání (ve vašem konkrétním případě) může ukrývat. Rozhodně se ale nedozvíte, jak něco zaúčtovat v účetnictví.

Kniha není tak přínosná pro ty, kteří podnikají delší dobu. Šance, že tam najdete odpovědi na vaše otázky sice je, ale vzhledem k vašim zkušenostem už je asi lepší sáhnout po knize věnující se vám potřebnému tématu (marketing, personalistika, finanční plánování, vedení daňové evidence, jak vést pohovor, atp.).

Autor: Martina Ježova

Kam dál?