Kniha: # Jak na sítě aneb manuál tvorby digiobsahu

Kniha je z per českých autorek Michelle Losekoot (částečně pseudonym) a Elišky Vyhnánkové, které se v problematice sítí pohybují celé roky. Obsah knihy postavily na popisu čtyř principů: ZAUJMYNASLOUCHEJ - VYPRÁVĚJVYHODNOCUJ. V naší recenzi se zaměříme na kvalitu zpracování tématu a zhodnocení přínosu obsahu.

Cílem textu knihy je přinést čtenáři pochopení mechanismů sociálních sítí a chování konzumentů jejich obsahu. Tedy aby bylo jasno – návody, jak ovládat Facebook manažera jiné appky, tady nenajdete. A je to tak dobře. Nic nepodléhá změně tak často jako neustále aktualizovaný software. Naopak chování lidí a to, jak hledají a vnímají informace, je do jisté míry nadčasové.

Kniha má tvrdé desky a je téměř tak žlutá jako autobusy Student Agency. V regálech ji tedy jistě nepřehlédnete. Takové grafické zpracování z dílny Jan Melvil Publishing není ojedinělé. Jednotný grafický ráz navazující na obal je použitý v celé knize – žlutá odděluje také kapitoly a modrou barvu najdete na grafických vsuvkách a jako zvýraznění textu a nadpisů.

Jak na sítě: Ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích

Nakladatelství: Jan Melvil Publishing

Vazba: pevná bez přebalu

Počet stran: 328

Vyšlo: 4.10.2019

ISBN: 978-80-7555-084-2

EAN: 9788075550842

Formát: 140 × 202 mm

Citace: LOSEKOOT, Michelle a Eliška VYHNÁNKOVÁ. Jak na sítě: ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2019. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-084-2.

Práci grafika musím pochválit. Jeho práce totiž poskytuje čtenáři požitek v podobě přehlednosti a příjemné konzumaci písmen. A to není u knih pravidlo.  

Knihu jsem přečetla poměrně rychle a musím pochválit čtivost, dobrý jazyk a již výše zmíněné grafické zpracování. Moc se mi líbilo, že v textu člověk nachází nejen příklady, ale také analogie ze života pro pochopení nějaké myšlenky. Velmi dobře je to vidět třeba na vysvětlení charakteru jednotlivých sítí (Facebook jako hospoda, Twitter jako koktejlová party, LinkedIn jako pracovní porada, Instagram jako rande s vaším ex, YouTube jako festival). Jinými slovy si publikace nepotrpí na kupení odborných výrazů, ale na zprostředkování informací tou nejsrozumitelnější formou.

Na knize musím pochválit a vyzdvihnout také příklady z českého prostředí (Doller, Air Bank, DoDo, apod.), díky nimž člověk skutečně nahlédne pod pokličku těm úspěšným. Dále pak mě osobně velmi zaujal přehled forem obsahu (str. 169). Na první pohled je to jen grafická vsuvka – hromada piktogramů s textem. Na druhý pohled je to ale seznam pro inspiraci – mnohdy má člověk totiž zdroje (informace k prezentování) a ani o nich neví nebo neví, jak je poslat do světa. A když zjistíte jak je zpracovat, už jste jen krůček od jejich užitečného použití. A takových drobnůstek si pro sebe najde každý čtenář několik.

Slabin kniha moc nemá. Osobně jsem zaznamenala pouze ze čtenářského pohledu hodně promování následujících kapitol a nástrojů v knize v úvodní kapitole, kde se autorky vícekrát odkazovaly na následující text. Přišlo mi to nadbytečné.

Pro určitou skupinu čtenářů (a marketérů) muže být mínusem, že se kniha věnuje sociálním sítím Twitter, LinkedIn a YouTube v menší míře. Důvody jsou pragmatické, ale pokud někdo potřebuje pracovat právě s těmito sítěmi (nebo jinými než je Facebook a Instagram), může se mu stát, že v této knize najde možná o něco méně, než by si přál.

Nedatovaný diář Black Brick A6
Jak na sítě - bez propagačního plánu to nepůjde...
Termíny si napište třeba do diáře Black Brick :-)

Někdo možná namítne, že kniha nepřináší nic převratného. A svým způsobem to je pravda – všichni přece víme, že lidé rádi konzumují informace, které jsou pro ně užitečné… Vážně to víme všichni? Ve skutečnosti je spousta věcí, které jsou sice „jasné jako facka“, ale v praxi se tím neřídíme. Je jen dobře, že někdo sepsal publikaci, která shrnuje všechny ty „očividné“ věci a dává je do kontextu a navíc k tomu přidává praktické rady, jak vše zprocesovat. Tedy jak se podívat na data, jak uvažovat o návratnosti vložených peněz, jak plánovat obsah pro sociální sítě.

Závěr

Jestli se tato kniha stane biblí síťových marketérů, to netuším. Jistojistě by ale měla být součástí knihovničky každého, kdo se rozhodne na sítích (efektivně) pracovat. Tato kniha je totiž uceleným síťovým sborníkem všeho, co potřebujete vědět.

Autor: Martina Ježova

Kam dál?