Jak tedy zní jednoduchá doporučení, které respektují selský rozum a nestaví člověku nesplnitelné nároky na kulinářské umění?

Pečivo, sacharidy a jiné vulgární výrazy

Plánujte, co budete jíst - vyplatí se to (Martezi.cz)Všeho s mírou (a drobné hříchy) lze zaplánovat

I v dnešní době bohužel panuje mezi lidmi toužícími se zdravěji stravovat jeden nešvar. Celkem nedávno vznikl nový slovník sprostých slov, do kterého spadly výrazy jako sacharid, rohlík, nedej Bože chleba a ano, je to, přátelé, k nevíře, ale i těstoviny a chudák babiččina buchta. To, že je lepek zabiják a cukr minimálně sériový vrah asi ani netřeba připomínat. Každopádně bychom Vás rádi uklidnili. Není všechno jen černé a bílé, daleko důležitější je například množství. Pokud si zkrátka dáte na snídani „babiččinu tvarohovou“ místo v řadě osmistých vajíček na sto způsobů, určitě to hned neznamená, že večer máte o pět kilo navíc. Problém začíná v momentě, kdy Vás zaráží informace, že ten plech byl pro všechny, a nejen pro Vás na snídani. Nebojte se příloh, pečiva, komplexních sacharidů a nepoddávejte se trendům dnešní doby. Pokud si uhlídáte i zbytek jídelníčku, není potřeba se vzdávat ani domácí vánočky, ani dobrého krajíce kvalitního chleba.

Voda, čo ma drží nad vodou

Odškrtávací seznamy i pro zdravější rytmus dne (Martezi.cz)Pravidelné pití vody si můžete odškrtávat třeba i v obyčejném To-Do listu

Tady není příliš co „rozmazávat“. Zkrátka a jednoduše: „Pijte vodu, pijte, pijte vodu a nepijte rum.“ Ony ty hitovky nevznikly jen tak pro nic za nic. Pravidelný pitný režim je základem pro Vaše lepší stravování. Dostatek tekutin hraje důležitou roli pro všechny procesy v těle. Ne nadarmo se říká, že hlad je převlečená žízeň. Navíc je sice moc hezké, že „když ji miluješ, není co řešit“, ale pitím podobných nápojů můžete přijmout obrovské množství energie, které zapříčiní, že se s Vámi brzy rozloučí další dírka na pásku u kalhot a přitom budete přesvědčení, že celé dny nic nejíte. Zlepší se Vám mimo jiné i pleť, pokožka nebo stav konta, protože ona ta voda je poněkud levnější než slazené minerálky nebo v horším případě zázračné spalovače tuku a jiné hubnoucí přípravky.

Co nemám, to nemůžu sež….sníst

Bullet journal jako flexibilní společník pro vaše plány a nákupy (Martezi.cz)Co (ne)nakoupit můžete naplánovat třeba do bullet journalu

V tomto případě se jedná spíše o strategický krok. Pokud víte, že Vás před večerním kyblíčkem zmrzliny neuchrání ani čtyřmístný kód na sejfu, tak je třeba na to jít chytře.

Zkrátka a jednoduše nekupujte to, co byste rádi ve svém jídelníčku zredukovali nebo ideálně neviděli vůbec. Když to není doma, tak to prostě nemůžete sníst. A třeba si jako bonus najdete zálibu v něčem jiném, co bude méně kalorické a více zdraví přínosné a časem už si na tu svoji bývalou závislost ani nevzpomenete. A pokud přece jen ano, dočtěte se až k poslednímu bodu našeho článku.

Naslouchejte

Ne influencerům, rádoby trenérům a poradcům, kteří se Vám snaží na sociálních sítích vnutit kvůli placené spolupráci zázračné koktejly a podobné vychytávky, díky kterým se ráno probudíte s postavou Miss World, aniž byste přitom museli hnout brvou. Ani hlasu Vaší lednice, která Vás o půlnoci vábí, ať ji přijdete navštívit. Ale Vašemu tělu!

Bullet journal pro vedení trackerů (Martezi.cz)Ztrácíte přehled v tom, co jíte? Můžete si zavést třeba tracker

Pokud Vám už hodinu kručí v břiše a div hlady nešilháte, tak je to jasné znamení, že jíte málo nebo špatně. A úvaha, že bez toho žádné hubnutí nejde je plochá jako břicho supermodelky, kterou máte vylepenou na lednici.

Snažte se také soustředit na jídlo. Pokud budete jíst v klidu a vnímat pocit hladu, často zjistíte, že pocit plnosti se dostavil už v půlce talíře a není třeba se zbytečně cpát dál, a potom večer hladovět. Stejně tak zapomeňte na to, že po 18. hodině se vaše tělo zázračně promění na uložiště tuku, takže už nesmíte na jídlo ani pomyslet. Po celém dnu na nohách je naopak potřeba doplnit energii a věřte, že dodělat vyčerpané tělo další hladovkou je jen rychlá cesta do záhuby. Obdobně to funguje s moudry typu „musíš jíst minimálně pětkrát denně, snídat jen do osmé ráno a bez vloček ani nezačínej“. Každému vyhovuje něco jiného a pokud začnete naslouchat tomu, co Vám říká vaše tělo, dost možná zjistíte, že je to i levnější než pátý jídelníček, který jste si zaplatili a letěl do koše.

Zakázané ovoce nejlíp chutná

No a nejen ovoce. Čím víc se v našich očích něco jeví jako hříšné a nepovolené, tím víc nás to často pokouší, láká a volá k ochutnání. Existuje k tomu hned několik důvodů. Prvním z nich je oblíbené tvrzení „co je zdravé, nemůže být dobré“. Dalším předpokladem k „ujíždění si“ na fastfoodech, brambůrkách a jiných dobrotách, jejichž výživové údaje by při prvním letmém pohledu skolily nejednoho výživového poradce, je dělení potravin a jídel na dobré a špatné. Je důležité si uvědomit, že i když je okurka považovaná za „zdravou“, rozhodně není zdravé, a už vůbec ne dobré, jíst jen okurky. Tím narážíme na další důležitý poznatek. Je sice super, pokud vždy jdete do všeho se stoprocentním nasazením, ne však v momentě, kdy to končí dietou typu „pět jablek denně“. Rozumnější, a pro Váš žaludek daleko příjemnější, volbou bude styl „pomalu, ale jistě“, kdy změny začnete zavádět postupně. Klidně si jednotlivé kroky rozepište a vytvořte si tak jakýsi plán odstraňování zlozvyků.

Bullet journal třeba pro plánování jídelníčku (Martezi.cz)Naplánujte si svůj jídelníček. S BuJo ve svém stylu

A nebojte se na své cestě za zdravějším jídelníčkem občas si dovolit nějakou tu „prasárničku“. Když ji nebudete vnímat jako něco, co už si nikdy nesmíte dát, třeba Vás už ani nebude tak usilovně provokovat. Dobrým pomocníkem může být při takovém hodování správné načasování. Zkuste si onu dobrotu dopřát v tréninkový den, udělat si ji doma v odlehčenější verzi nebo jí sníst jen část v doprovodu s něčím, co Vás zasytí. Rozdíl mezi hranolky, které jste si udělali doma a těmi, které dostanete v krabičce se žlutým M na obale může být příčinou, proč sice dopnete loňské kraťase, ale jen pokud je zrovna nemáte na sobě.

Je jen na Vás, jestli si z dnešního článku něco odnesete nebo si řeknete, že „to nám teda nežerete“. Každopádně zkuste při volbě toho, co skončí na Vašem talíři a následně tričku, vždy používat jeden hlavní orgán – ne žaludek, ale MOZEK!

Autor: Kateřina Zajíčková

Fotky: Pexels.com a archivy firem (Archer & Olive, Dingbats, JiL sisters)