Během období prázdnin budou dodací lhůty neskladových výrobků zn. MontMat a MEK design o něco delší z důvodu prázdninového provozu výrobců. Děkujeme za pochopení.

Family business vs. business family

Celkem často se setkávám s pojmem family byznys. Je to pojem relativně četný a v souvislosti s firmami jako je Siko nebo Ryor hojně skloňovaný. Myslím si, že nejeden člověk (a ne nezbytně podnikatel) závidí firmám, které se z nuly vypracovaly na úspěšné podniky. Ba co víc, jsou to firmy ve svém segmentu velmi úspěšné, s vysokým obratem, úspěšnou minulostí a slibnou budoucností. Firmy, které jedna generace vybudovala a druhá rozvíjí a posouvá dál. Je to family byznys (neboli family business), kde děti a jejich partneři jsou aktivně zapojení v chodu firmy a kde se očekává pomalý (nebo i náhlý) odstup do pozadí generace zakladatelské.

Existuje ale také i pojem byznys family (business family chcete-li). Já jsem se s tímto pojmem setkala poprvé z úst Olgy Girstlové, spoluzakladatelky firmy GiTy. Tato byznys dáma byla hlavní aktérkou události pořádané organizací Startup Grind 16.5.2019 v Brně. Při této příležitosti odpovídala na otázky týkající se především podnikání a její úspěšné kariéry.

Otázky se stočily také k odprodeji společnosti GiTy a proč nebyla společnost zachována v rodině tak, jak to má například společnost Siko nebo Ryor. Tedy proč GiTy není další firmou pokračující na modelu family byznysu?

Olga Girstlová odpověděla, že uznává jiný model, a to byznys family. A jaký že v tom je rozdíl? Family byznys je dle jejích slov nejenom ta hezká část převzetí firmy, znamená to také závazek, zodpovědnost rodinných příslušníků. A třeba v tradici, v onom family byznysu, vlastně nikdo z rodiny pracovat nechce. Ona však uznává model byznys family. Tedy podporování byznysu v rámci rodiny, příležitostí pro podnikání. Nepřenášení závazků na rodinné příslušníky, ale přinášení na ně podnikatelského potenciálu a možností.

Prohození dvou slov. Zní to podobně a rozdíl je obrovský. V této souvislosti jsem o rodině a podnikání nikdy nepřemýšlela. Musím ale přiznat, že myšlenka je to hluboká a v kontextu nejen velkých firem dává smysl. Úspěchy jedné generace by neměly podmiňovat kariéry generace následující. Mnohem lepší je, když jí dají prostor pro vlastní příležitosti. Což ale nevylučuje pokračování v původní firmě, pokud je to přáním a onou nepodmíněnou příležitostí pro potomky zakladatelů.