Během období prázdnin budou dodací lhůty neskladových výrobků zn. MontMat a MEK design o něco delší z důvodu prázdninového provozu výrobců. Děkujeme za pochopení.

8 tipů jak zvládnout home office

V našem minulém článku jsme se zamýšleli nad tím, jestli je home office za odměnu nebo za trest. A trošku nám z toho zamyšlení vyšel závěr, že to s těmi výhodami home officu nebude tak horké. Ale samozřejmě v nadsázce :-)

Tipy jak na práci z domu prakticky

  1. Je to známá rada, ale nadčasová. Než začnete pracovat, oblečte se do pracovního. V případě obchodních manažerů to ale samozřejmě neznamená nutnost obléknout se do saka, ale třeba do pohodlných kalhot a polotrika. Prostě do oblečení, které vám je pohodlné, ale zároveň se v něm získáte pracovní rozpoložení. Pokud totiž zůstanete v pyžamu nebo se převlečete do vytahaných tepláků, podvědomí se vám mnohem hůř přepne do pracovního režimu. A všechny nástrahy vašeho domova (potřeba zalít květiny, přetřídit koření nebo jít spárovat ponožky) vás budou svádět od práce mnohem jednodušeji. A svodech v podobě YouTube, sociálních sítích a online novinách ani nemluvím.

  2. K výše uvedenému je dobré ještě přidružit ranní zkulturnění. Učesat se, dámy dle svého zvyku namalovat, pánové oholit. Prostě běžnými rituály posunout vnější vzezření, a tak i vaše vnitřní rozpoložení.

  3. Nachystejte si pracovní prostředí tak, aby se vám pracovalo pohodlně a nic vás nerušilo. Prakticky to znamená vyhradit si prostor – stůl s pohodlným sezením k práci. Tedy místo, kde se neválí talíř od včerejší večeře, šminky, časopisy, nevyřízená korespondence. Tedy pohodlný prostor bez rušivých elementů. A samozřejmě za dodržení nezbytné ergonomie místa pro práci. Tedy aby vás nebolela záda a pracovalo se vám pohodlně.

  4. Offlinování. Neboli patříte-li do skupinky (což je asi většina), koho ruší neustálé notifikace na mobilu a v počítači, buďte offline. Je-li to ve vašich možnostech, odpojte vše, co můžete po dobu, kdy se potřebujete na práci skutečně soustředit.

  5. Dělejte si přestávky. Ideální je kombinovat přestávky s nějakým pohybem. Udělejte si čaj, zalijte květiny, dejte prádlo do pračky. Pamatujte, že surfování na internetu, projíždění Instagramu nebo vyřizování soukromé pošty není odpočinek. Pro mozek je to také příjem informací (o tom zase někdy příště). Pokud nemáte prádlo, které potřebujete dát do pračky, udělejte si kávu a relaxujte pár minut pohledem z okna.

    Náplně do Karis bloků - diáře, bullet journal
    S náplněmi typu Karis - nedatovanými diáři
    nebo tečkovanými náplněmi můžete 
    plánovat flexibilně.
  6. Plánujte. Dobré plánování je základ nejenom při práci z domu, ale v životě obecně. Každému vyhovuje trochu jiný přístup – někdo plánuje podrobněji na celý týden například v neděli večer, někdo plánuje denně. Obecně je ale doporučováno nenaplánovat si svoje aktivity přímo v ten den ráno. Důvodem je, že při plánování ztrácíte možnost si věci nachystat dopředu, nebo například něco efektivně zkombinovat. Navíc naplánováním s předstihem získáte trochu větší nadhled. Můžou vás napadnout neotřelá řešení a hlavně si vyčistíte hlavu – co je na papíře, to váš mozek vypouští z operativní paměti. Pokud vám nevyhovují standardní diáře, můžete vyzkoušet nedatované diáře nebo bullet journaling. Je to flexibilní metoda využívající tvorbu vlastního stylu zápisu a tečkovaných zápisníků.

  7. Rozdělte si den na pracovní a nepracovní bloky. Tato zásada velmi úzce souvisí s předchozím bodem, ale je mířená spíše na rodiče dětí, které jsou doma. Pokud děti během vaší práce nejsou doma nebo jsou dostatečně samostatné, pak jste schopni si práci relativně svobodně rozvrhnout. Pokud je ale situace opačná, je potřeba nastavit s dětmi jakousi dohodu a vymezit dobu, kdy pracujete. Přece jen vyžadují pozornost, a proto je potřeba nastavit jakési bloky, časové úseky, kdy vám dají prostor na práci. Čím jsou děti menší, je to úkol samozřejmě náročnější a prostor pro práci nebude tvořit nijak převratně dlouhou dobu (například o celém dopoledni se vám může nechat jenom zdát). Nicméně je to cesta, jak mít vůbec nějaký čas na práci.

  8. Využívejte výhod home office na maximum. Práce z domu znamená možnost (někdy nutnost) míšení soukromých a pracovních povinností. Není nutné se soukromých záležitostí v rámci „pracovního časového bloku“ vzdávat. Ba naopak. Pokud dává smysl nakombinování povinností různého druhu smysl, je dobré toho využít. Musíte například vyřídit neodkladné telefonáty? Výborně, vyřiďte ty pracovní a hned potom zavolejte svému zubaři, lékaři nebo vaší matce. Potřebujete skočit na poštu odeslat pracovní balík a zároveň v drogerii koupit prací prášek? Spojte pochůzky v jednu. Home office je přece o tom, že budete trávit svůj čas efektivněji.

Každý home office vypadá jinak – podle toho, jaký je váš byt či dům, jaká je vaše profese, jestli bydlíte sami nebo s dětmi či domácími mazlíčky. Proto jsou nástrahy práce z domova pro každého jiné. Ale stojí za to si trochu lámat hlavu, jak vše nastavit. Práce z domova totiž může ve výsledku člověku ušetřit čas. Jen je potřeba nezapomenout, že home office je dobrý sluha, ale zlý pán. Tak mu nepouštějte opratě.

Autor: Martina Ježova

Kam dál?