Milý zákazníci, velice se omlouváme, ale v termínu od 2.4. do 24.4. z provozních důvodů nebude probíhat expedice. Děkujeme za pochopení.

Eshopařovo okénko: Taháky pro založení eshopu aneb nejen recenze knihy

Když jsem již delší dobu uvažovala o tom, že je třeba „něco“ podniknout, a že to „něco“ bude eshop, tak se samozřejmě objevila otázka, jak vše udělat správně. V průběhu času jsem ještě zjistila, že pojem „vše“ je mnohem objemnější, než jsem si myslela. Ale o tom třeba jindy.

Obvykle je fajn se někoho optat. Co když ale ve vašem okolí není nikdo, kdo by měl byť jen vzdálenou zkušenost s provozováním eshopu neboli online prodejem nebo jen prodejem? A ani nikdo třeba jen se zakládáním a řízením firmy? Tak začnete hledat na internetu a také sáhnete po odborných publikacích. Aspoň já to tak mám. Naslepo samozřejmě je možné do toho šlápnout, ale přece jen štěstí přeje připraveným… A je lepší mít aspoň trošku představu, do jaké oprátky strkáte hlavu :-)

Kniha po kapitolách

První kapitola nese název Zakládáme e-shop a věnuje se právní formě podnikání, tvorbě cen, volbě zboží a jeho dovozu. Já sama jsem nejvíce ocenila část týkající se zakládání živnosti. U ostatních věcí je dobré o nich „vědět“. Pro ty, kteří si s myšlenkou podnikání na internetu zatím pohrávají, je dobré přečíst si kapitolu Opravdu chcete prodávat na internetu? Je to sada otázek, po jejichž zodpovězení byste měli mít jasnější představu o tom, jestli je to pro vás to pravé ořechové a zároveň vám ty otázky prozradí některé věci, které bude hned zkraje nutné vyřešit.

Druhá kapitola Navrhujeme e-shop se věnuje především designu samotného webu. Toto je přesně kapitola, kterou je vhodné si přečíst proto, aby si člověk uvědomil souvislosti a to, co má denně na webu na očích. Na druhou stranu to není kritická část knihy, bez jejíhož přečtení byste nemohli eshop v pořádku vytvořit.

V kapitole Technické řešení se autoři věnují především doméně, SW řešení eshopu, obsahu (textový, obrázky) eshopu. Kapitola je opět spíše doplňující. Patrně byste už na základě vašeho rozpočtu měli vědět, zda sáhnete po krabicovém řešení nebo na zakázku šitém eshopu. Ať tak či onak, pro osvěžení a úplný přehled je fajn si tuto kapitolu přečíst.

Propagujeme e-shop je velmi užitečná kapitola. Nahlédnete pod pokličku věcem, které znáte pouze ze strany zákazníka. Seznámíte se s tím, co je technicky potřeba pro využívání některých reklamních kanálů. Rozhodně jsou také užitečné informace o dalších cestách propagace - jako jsou například affiliate programy nebo soutěže. Tato kapitola minimálně odhaluje to, že marketing je velice komplexní a rozsáhlá oblast a i jen prosté spuštění některých marketingových kanálů bude žádat práci a čas.

Praktická kapitola Provozujeme e-shop shrnuje každodenní úskalí provozu, ale definuje také, čemu všemu se budete muset věnovat. Mně například překvapila podkapitola Spotřební materiál. Člověk sice ví, jak něco zabalit (o vánocích balíme něco přece všichni), ale na kolik drobností myslet (a co si dopředu pořídit), aby vám pak při prvních balících něco nechybělo… Je fajn rady vyčíst a neběhat pak mezi zbožím a hledat, co do té krabice nacpat… Většina kapitoly opět uceluje to, co známe z pohledu zákazníka. Ale je vhodné si to přečíst, protože je rozdíl myslet si a vědět čím apelovat na zákazníka.

V kapitole Zasílání zboží k zákazníkovi najdete přehled společností a způsobů zaslání zboží. Je to spíše doplňková kapitola. Určitou představu o tom, jaké dopravce zvolíte, jistě již máte. Navíc podmínky dopravy se mění, takže stejně si ve výsledku budete muset nastudovat aktuální obchodní podmínky každého dopravce. Ale pro přehled to není špatné.

V poslední kapitole Právo a podnikání se dozvíte něco o účetnictví, reklamacích, obchodních podmínkách. Ne všechny části této kapitoly jsou pro všechny. Je to asi nejnudnější čtení, protože je to dost o tom, co říká zákon. Pokud se v této oblasti neorientujete, je dobré se podívat, co vlastně se vás týkat může.

Offline zdroje aneb staré dobré knížky

Nevím jak vy, ale já si ráda ke knížce přivoním a ráda ji jen tak prolistuji, než začnu číst. Hlavně to prolistování mě většinou přesvědčí o čtení nebo nečtení – podle toho, jestli mě kniha formátováním (velikost písma, nadpisy, font, množství a kvalita obrázků) přiláká.

Před skutečnými aktivními kroky pro realizaci eshopu (založení živnosti) jsem sáhla po knížce Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod z pera Petry Mikuláškové a Miroslava Sedláka, kterou vydal Computer Press v roce 2015. Ve skutečnosti ale není z čeho vybírat – knížky na toto téma v podstatě nejsou, takže jsem byla ráda, že po prolistování na mě knížka působila dobře.

Ke každé kapitole najdere v boxíku napravo pár slov. Celkově ale můžu konstatovat, že knížka zahrnuje mnoho témat z mnoha oblastí. Obsah je určený těm, kdo se tomu hodlá věnovat na fulltime a šlápnout do toho pořádně a taky těm, co to mají jako hobby nebo „vedlejšák“. Nicméně je důležité míti na paměti, že je vhodné nasát ty informace, které člověk potřebuje a o ostatních věcech vědět, že existují a kde je najít (aspoň to říkala naše matikářka). Nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit.

Co v knížce nevynechat

Z knížky doporučuji jednoznačně přečíst vybrané pasáže z kapitol Zakládáme e-shop a Navrhujeme e-shop. Dále pak je vhodné pročíst si kapitolu Propagujeme e-shop a Provozujeme e-shop. Potřebujete-li ušetřit čas, tak se dle mého bez ostatních kapitol obejdete. Tím ale nechci říct, že by v nich také nebyly zajímavé informace.

Online zdroje

Tady trošku zpropaguji Shoptet (od něhož jsem si ale já řešení nevybrala). Mají dobře propracované marketingové aktivity, a proto najdete jimi provozovaný web www.mujprvnieshop.cz. Je to taková dobře zpracovaná jakoby osnova, na kterou jsou nabalené tematické články. Je to dobrý základ pro ucelený přehled.

Další studnicí informací je https://blog.shoptet.cz/, kde najdete především tři typy článků – články na téma vylepšení Shoptetu, motivační články úspěšných eshopařů a do třetice to nejhodnotnější, a to jsou tipy, triky, doporučení a návody, jak dělat dobře eshop. Například jak pracovat s Instagramem, informace k PPC reklamě, apod. Je hodně fajn se namotivovat četbou o úspěšných, ale důležitější je správně používat potřebné nástroje. A to četbou „beletrie“ nezjistíte.

Autor: Martina Ježova